Wij hebben een ACTA-specifieke invulling gegeven aan Erkennen en Waarderen (E&W). Het gesprek tussen de medewerker en leidinggevende staat bij ons centraal. Als hulpmiddel voor dit gesprek hebben we rubrics ontwikkeld en de loopbaanpaden vastgelegd. De rubrics en loopbaanpaden gebruiken we voor de werving, ontwikkeling, beoordeling, promotie en beloning van wetenschappelijk personeel (ook wel: wp).
Het erkennen en waarderen van al onze medewerkers
Het erkennen en waarderen vinden we voor alle medewerkers belangrijk. Iedereen draagt bij aan de ACTA-doelstellingen. We vinden het dan ook belangrijk om oog te hebben voor de talenten en ambities van al onze medewerkers. Door het landelijk programma ‘Erkennen en Waarderen’ is gestart om dit personeelsbeleid eerst uit te werken voor gepromoveerd personeel in de ‘U-lijn’. Hieronder vallen universitaire docenten (UD’s), universitaire hoofddocenten (UHD’s) en hoogleraren. Het beleid is ook voor gepromoveerd personeel dat ambitie heeft om UD te worden.
Er is ook de wens om het beleid voor ‘Erkennen en Waarderen’ uit te werken voor (tandarts)docenten (de ‘D-lijn’). Daarom starten we begin 2025 met ontwikkelen van beleid voor (tandarts)docenten volgens eenzelfde werkwijze. De ervaringen van de implementatie uit de ‘U-lijn' nemen we daarin mee. Voor onderzoekers en promovendi (de ‘O-lijn’) wordt dit nog ingepland. Zo werken we toe naar het erkennen en waarderen van al ons wetenschappelijk personeel.
De doelen en instrumenten van ‘Erkennen en Waarderen’ van wetenschappelijk personeel bieden geen passende werkwijze voor het waarderen van ondersteunend personeel (ook wel: ondersteunend beroepspersoneel of obp). Daarom wordt hier op een andere manier invulling aan gegeven, zoals door het trainen van leidinggevenden in het bespreken van ambities en behoeften van medewerkers. HRM heeft ook voor deze groep collega’s aandacht.
Rubrics
De rubrics zijn ontwikkeld op de verschillende deelterreinen waarop wetenschappelijk personeel werkzaam is: onderzoek, onderwijs, zorg, valorisatie en leiderschap. Ze zijn een hulpmiddel om het gesprek te voeren over het huidig functioneren, de talenten, ambities, loopbaanwensen en ontwikkelmogelijkheden van de medewerker.
Loopbaanpaden
We gebruiken verschillende loopbaanpaden die wetenschappelijk personeel kan bewandelen. De loopbaanpaden geven medewerkers de mogelijkheid meer focus te leggen op 1 of meer deelterreinen. Hierop kan een medewerker zich specialiseren.
Wanneer toepassen?
De rubrics en loopbaanpaden zijn alleen voor wetenschappelijk personeel (wp) en worden bij ons toegepast tijdens:
- het jaargesprek;
- het beoordelingsgesprek;
- het wervingsgesprek.
De individuele medewerker en de organisatie
Bij het jaargesprek en bij selectie- en beoordelingsprocedures staat de medewerker en het loopbaanpad centraal. Maar altijd in relatie tot de ambities, behoeften en benodigde samenstelling van het team binnen de organisatie.