Patiëntenzorg Onderwijs Onderzoek Over ACTA EN
Login als
Student Medewerker
Inschrijven t/m 17 jaar Beugel? Kom naar ACTA! Mondzorg kwetsbare ouderen
Afspraak maken of wijzigen Inschrijven Spoed en pijnklachten Verwijsklinieken Verwijzen
Bachelor Tandheelkunde Toelatingseisen Bachelor Master Oral Health Sciences
Master Tandheelkunde Onderwijs voor professionals Voor mondhygiënisten Voor docenten Voor studenten
Onderzoek uitgelicht Prijzen en onderscheidingen Onze wetenschappers
Contractonderzoek/valorisatie Promoveren Vind een expert Wetenschappelijke publicaties Voor onderzoekers
Samenwerking UvA&VU Werken bij ACTA Voor media en pers
ACTA-gebouw Afdelingen en secties Contact en bereikbaarheid Organogram Missie, visie en kernwaarden
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Erkennen en Waarderen van wetenschappers en (tandarts)docenten

De Nederlandse universiteiten werken aan het landelijk programma ‘Erkennen en Waarderen’. Hiermee willen de universiteiten ruimte geven aan de diverse talenten van wetenschappelijk personeel en de balans verbeteren in het erkennen en waarderen van academische taken.

Wij hebben een ACTA-specifieke invulling gegeven aan Erkennen en Waarderen (E&W). Het gesprek tussen de medewerker en leidinggevende staat bij ons centraal. Als hulpmiddel voor dit gesprek hebben we rubrics ontwikkeld en de loopbaanpaden vastgelegd. De rubrics en loopbaanpaden gebruiken we voor de werving, ontwikkeling, beoordeling, promotie en beloning van wetenschappelijk personeel (ook wel: wp).

Het erkennen en waarderen van al onze medewerkers  

Het erkennen en waarderen vinden we voor alle medewerkers belangrijk. Iedereen draagt bij aan de ACTA-doelstellingen. We vinden het dan ook belangrijk om oog te hebben voor de talenten en ambities van al onze medewerkers. Door het landelijk programma ‘Erkennen en Waarderen’ is gestart om dit personeelsbeleid eerst uit te werken voor gepromoveerd personeel in de ‘U-lijn’. Hieronder vallen universitaire docenten (UD’s), universitaire hoofddocenten (UHD’s) en hoogleraren. Het beleid is ook voor gepromoveerd personeel dat ambitie heeft om UD te worden. 

Er is ook de wens om het beleid voor ‘Erkennen en Waarderen’ uit te werken voor (tandarts)docenten (de ‘D-lijn’). Daarom starten we begin 2025 met ontwikkelen van beleid voor (tandarts)docenten volgens eenzelfde werkwijze. De ervaringen van de implementatie uit de ‘U-lijn' nemen we daarin mee. Voor onderzoekers en promovendi (de ‘O-lijn’) wordt dit nog ingepland. Zo werken we toe naar het erkennen en waarderen van al ons wetenschappelijk personeel.  

De doelen en instrumenten van ‘Erkennen en Waarderen’ van wetenschappelijk personeel bieden geen passende werkwijze voor het waarderen van ondersteunend personeel (ook wel: ondersteunend beroepspersoneel of obp). Daarom wordt hier op een andere manier invulling aan gegeven, zoals  door het trainen van leidinggevenden in het bespreken van ambities en behoeften van medewerkers. HRM heeft ook voor deze groep collega’s aandacht. 

Rubrics 

De rubrics zijn ontwikkeld op de verschillende deelterreinen waarop wetenschappelijk personeel werkzaam is: onderzoek, onderwijs, zorg, valorisatie en leiderschap. Ze zijn een hulpmiddel om het gesprek te voeren over het huidig functioneren, de talenten, ambities, loopbaanwensen en ontwikkelmogelijkheden van de medewerker.  

Loopbaanpaden 

We gebruiken verschillende loopbaanpaden die wetenschappelijk personeel kan bewandelen. De loopbaanpaden geven medewerkers de mogelijkheid meer focus te leggen op 1 of meer deelterreinen. Hierop kan een medewerker zich specialiseren.  

Wanneer toepassen? 

De rubrics en loopbaanpaden zijn alleen voor wetenschappelijk personeel (wp) en worden bij ons toegepast tijdens:  

  • het jaargesprek; 
  • het beoordelingsgesprek; 
  • het wervingsgesprek.  

De individuele medewerker en de organisatie

Bij het jaargesprek en bij selectie- en beoordelingsprocedures staat de medewerker en het loopbaanpad centraal. Maar altijd in relatie tot de ambities, behoeften en benodigde samenstelling van het team binnen de organisatie. 

Servicedesk HRM

Contactpersoon

  • Vanessa Margés
  • Hoofd HRM
  • Stef Jongerius
  • HR-adviseur
  • Merel Ramaker
  • HR-adviseur

Voor

1e-jaarsstudenten Medewerkers Media en pers Studenten Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog)

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2025 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA