ACTA leidt bachelorstudenten en masterstudenten op tot tandartsen. Daarnaast schoolt onze opleiding Oral Health Sciences tandartsen om tot gedifferentieerde tandartsen op de gebieden:
- endodontologie,
- prothetiek en orale implantologie,
- orofaciale pijn en dysfunctie,
- parodontologie en
- kindertandheelkunde
We denken aan de invulling van het beroep tandarts in de nabije toekomst (2030), zoals beschreven in het Raamplan Mondzorg 2020. Dit Raamplan is het nationale kader met eindtermen voor de opleidingen tot tandarts en mondhygiënist. Ook denken we aan de ontwikkelingen in de samenleving, de mondzorg en het wetenschappelijk en facultair onderwijs, zoals beschreven in onze visie op de tandarts van de toekomst.
Wij hebben hierbij de volgende missie voor het onderwijs:
'ACTA leidt bevlogen, toekomstbestendige tandartsen op die optimaal zijn toegerust om als empathische, zelfverzekerde academisch geschoolde zorgverleners, het bereiken, dan wel behouden van een optimale mondgezondheid als onderdeel van de algemene gezondheid en welbevinden van haar patiënten en de samenleving centraal te stellen.'
ACTA heeft bij deze missie de volgende onderwijsvisie beschreven:
'ACTA stelt studenten in staat zichzelf te ontwikkelen door een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden met competentiegericht, research-based en activerend onderwijs. Hierbij nemen levenslang leren, samenwerkend leren, (zelf)reflectie, communicatie, en het geven en ontvangen van feedback een centrale plaats in en is er specifieke aandacht voor de motivatie, ambitie en diversiteit van de studenten, docenten en patiënten.'
De visie op de tandarts van de toekomst en het ACTA Didactisch concept (december 2021) sluiten aan op de instellingsplannen en de onderwijsvisies van de VU en de UvA en de missie, visie en kernwaarden van ACTA.