De WVA bewaakt of de leerresultaten die we willen behalen voldoende aansluiten op de behoefte van het werkveld.
Samenstelling
De WVA is een gezamenlijke raad voor de 3 opleidingen bachelor Tandheelkunde, master Tandheelkunde en post-initiële master Oral Health Sciences. De raad bestaat uit 8 tot 10 leden die werken binnen de mondzorg of daarmee een link hebben. Leden worden bij voorkeur gekozen uit afgestudeerden (alumni) van de 3 opleidingen, maar ook niet-alumni uit het werkveld kunnen worden benoemd, zoals praktijkhouders, experts op het gebied van arbeidsmarktontwikkelingen of stageaanbieders. Dit zijn - als dat mogelijk is - vooral alumni die kort geleden zijn afgestudeerd (1 tot 5 jaar). Op die manier kunnen ze hun actuele ervaringen delen. De leden blijven 3 jaar, met de mogelijkheid om langer te blijven.
De raad heeft een onafhankelijke voorzitter, die ambtelijk wordt ondersteund door de beleidsmedewerker kwaliteitszorg onderwijs.
Taken
De Werkveldadviesraad (WVA) adviseert de decaan, directeur onderwijs en opleidingsdirecteuren van bachelor Tandheelkunde, de master Tandheelkunde en de postinitiële master Oral Health Sciences over de kwaliteit en inhoud van het onderwijs, curriculumherzieningen, de aansluiting op de arbeidsmarkt, en mogelijkheden voor stages en afstudeerprojecten. De raad vormt een brug tussen onderwijs en praktijk en brengt belangrijke kennis mee uit de mondzorgpraktijk. Leden signaleren technische, maatschappelijke en zorginhoudelijke ontwikkelingen en adviseren over het profiel van de toekomstige tandarts. Zo beoordeelt de WVA of de leerresultaten aansluiten bij de behoefte van het werkveld en denk ze mee over het actueel maken van het curriculum, passend bij het Raamplan Mondzorg 2020. Daarnaast levert de WVA een belangrijke bijdrage aan accreditaties, door informatie te leveren en mee te denken over de eindtermen, het curriculum en het functioneren van afgestudeerden in de praktijk.
Kader werkveldadviesraad
De werkveldadviesraad werkt op basis van een kader, dat in 2025 is vastgesteld door de decaan en aansluit bij het handboek Onderwijskwaliteitszorg 2025 en de kwaliteitszorgkaders van de UvA en VU.