Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Kwaliteitszorg onderwijs

Laatst gewijzigd op 16 april 2024
Door studenten feedback te vragen en het onderwijs regelmatig door hen te laten evalueren, komen we erachter hoe ze denken over de organisatie, (de inhoud) van het onderwijs, de manier van toetsen en je functioneren als docent. Zo kunnen we samen de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren.

Dit proces waarin we de kwaliteit van het onderwijs regelmatig monitoren (beoordelen en controleren) en daarna waar nodig verbeteren, noemen we: onderwijskwaliteitszorg. We volgen daarvoor de wettelijke kaders zoals de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Maar ook het Beoordelingskader accreditatiestelsel Nederland 2018 van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) en de richtlijnen en adviezen van de UvA en de VU. De onderwijskwaliteitszorg valt onder de verantwoordelijkheid van de directeur onderwijs en is uitgewerkt in het ACTA Handboek Kwaliteitszorg. Daarmee kunnen we de kwaliteit van het onderwijs blijvend monitoren en verbeteren.

In het ACTA Facultair Evaluatiebeleid beschrijven we hoe we de cursussen in het curriculum, en het curriculum als geheel, evalueren. Daarnaast besteden we in het evaluatiebeleid aandacht aan het feedback geven op elkaars onderwijs.  

Het ACTA Handboek Kwaliteitszorg en het ACTA Facultair Evaluatiebeleid sluiten aan bij het VU Handboek Onderwijskwaliteit en het Kwaliteitszorgkader van de UvA. In 2024 updaten we het ACTA Handboek Kwaliteitszorg Onderwijs en het ACTA Facultair Evaluatiebeleid uit 2019. 

Belangrijkste afspraken uit het evaluatiebeleid: 

  • We evalueren jaarlijks alle blokken, lijnen, toetsen én de docenten die daarin onderwijs geven.  
  • Alle interne cursusevaluaties en curriculumevaluaties voeren we digitaal uit met Evalytics. 
  • Docenten moedigen studenten aan om mee te werken aan de onderwijsevaluaties tijdens colleges, werkgroepen en practica. Dit om de opkomst van evaluaties te verhogen. 
  • Docenten vragen aandacht voor de evaluatie op Canvas en benadrukken het belang ervan.  
  • Docenten bespreken in hun 1e college de evaluatieresultaten van het vorige studiejaar en wat er vervolgens is aangepast in het onderwijs dit studiejaar.   
  • Cursuscoördinatoren geven na afloop van elke cursusevaluatie een reactie aan de studenten op de resultaten daarvan.  
  • De opleidingsdirecteur kan een schriftelijke reactie of een gesprek aanvragen als de evaluatieresultaten onvoldoende of matig zijn. Dit, mogelijk in overleg met het sectie en/of afdelingshoofd.   
  • Cursuscoördinatoren verspreiden het volledige evaluatierapport van de cursusevaluatie binnen het docententeam van het blok of de lijn. Zo kunnen docenten van elkaars ervaringen leren en zich verder professionaliseren.  
  • Resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) worden met studenten besproken en op basis daarvan formuleren de opleidingsdirecteuren samen met de directeur onderwijs een aantal verbeterpunten.  
  • Docenten staan open voor ‘intercollegiale intervisie’ en feedback. Een collega‐docent woont je college bij en vult een feedbackformulier in. Dit als aanvulling op de studentenevaluaties. Je krijgt zo van verschillen kanten een beeld van de onderwijskwaliteit. 
  • Resultaten van onderwijsevaluaties nemen we mee in jaarverslagen en ‘verbetercycli’. 
  • De resultaten van cursusevaluaties nemen we mee in jaargesprekken met docenten en/of cursuscoördinatoren. 

Kwaliteitszorg van het onderwijs