Dit proces waarin we de kwaliteit van het onderwijs regelmatig monitoren (beoordelen en controleren) en daarna waar nodig verbeteren, noemen we: onderwijskwaliteitszorg. We volgen daarvoor de wettelijke kaders zoals de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Maar ook het Beoordelingskader accreditatiestelsel Nederland 2018 van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) en de richtlijnen en adviezen van de UvA en de VU. De onderwijskwaliteitszorg valt onder de verantwoordelijkheid van de directeur onderwijs en is uitgewerkt in het ACTA Handboek Kwaliteitszorg. Daarmee kunnen we de kwaliteit van het onderwijs blijvend monitoren en verbeteren.
In het ACTA Facultair Evaluatiebeleid beschrijven we hoe we de cursussen in het curriculum, en het curriculum als geheel, evalueren. Daarnaast besteden we in het evaluatiebeleid aandacht aan het feedback geven op elkaars onderwijs.
Het ACTA Handboek Kwaliteitszorg en het ACTA Facultair Evaluatiebeleid sluiten aan bij het VU Handboek Onderwijskwaliteit en het Kwaliteitszorgkader van de UvA. In 2024 updaten we het ACTA Handboek Kwaliteitszorg Onderwijs en het ACTA Facultair Evaluatiebeleid uit 2019.