Dit proces waarin we de kwaliteit van het onderwijs regelmatig monitoren (beoordelen en controleren) en daarna waar nodig verbeteren, valt onder de verantwoordelijkheid van de directeur onderwijs en noemen we: onderwijskwaliteitszorg. We volgen daarvoor de wettelijke kaders zoals de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Maar ook het Beoordelingskader accreditatiestelsel Nederland 2023 van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) en de richtlijnen en adviezen van de UvA en de VU. De onderwijskwaliteitszorg als geheel en de regels en richtlijnen die ACTA hanteert voor specifiek de vakevaluaties (incl. toetsevaluaties) staan beschreven in respectievelijk het ACTA Handboek Onderwijskwaliteitszorg en het ACTA Evaluatieplan Onderwijs. Daarmee kunnen we de kwaliteit van het onderwijs blijvend monitoren en verbeteren en zodoende bijdragen aan het realiseren en borgen van kwalitatief hoogwaardig en innovatief onderwijs.
Het ACTA Handboek Onderwijskwaliteitszorg en het ACTA Evaluatieplan Onderwijs sluiten aan bij het VU Handboek Onderwijskwaliteit en het UvA Kader Onderwijskwaliteitsbeleid.