Patiëntenzorg Onderwijs Onderzoek Over ACTA EN
Login als
Student Medewerker
Inschrijven t/m 17 jaar Beugel? Kom naar ACTA! Verwijzen
Afspraak maken of wijzigen Inschrijven Mondzorg kwetsbare ouderen Spoed en pijnklachten Verwijsklinieken
Bachelor Tandheelkunde Toelatingseisen Bachelor Master Oral Health Sciences
Afstudeerverklaring opvragen Master Tandheelkunde Onderwijs voor professionals Voor mondhygiënisten Voor docenten Voor studenten
Onderzoek uitgelicht Prijzen en onderscheidingen Onze wetenschappers
Contractonderzoek/valorisatie Promoveren Vind een expert Wetenschappelijke publicaties Voor onderzoekers
Samenwerking UvA&VU Werken bij ACTA Voor media en pers
ACTA-gebouw Afdelingen en secties Contact en bereikbaarheid Organogram Missie, visie en kernwaarden
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

5 jaar Team-Based Learning met positieve resultaten

Delen
24 juni 2025
Onderwijsaanpak Team-Based Learning (TBL) stimuleert onze ACTA-studenten al 5 jaar tot actief deelnemen, samenwerken en kritisch denken. De resultaten van deze onderwijsvorm zijn positief.

Het is nu precies 5 jaar geleden dat TBL werd ingevoerd binnen de bacheloropleiding van ACTA. Hoe deze activerende werkvorm zijn weg vond in ons onderwijs, is nu beschreven in een artikel in Frontiers in Medicine. De resultaten uit het onderzoek zijn duidelijk positief over deze nieuwe onderwijsvorm. 

Studenten vinden vooral het samenwerken binnen TBL heel waardevol en docenten ervaren TBL als inspirerend: studenten komen beter voorbereid en betrokken naar de werkgroep, en voelen zich vrij om ideeën te delen of discussies te voeren. Studenten groeien zichtbaar in klinisch redeneren en communicatievaardigheden; al vanaf het 1e jaar van de bachelor.

Training, ondersteuning en feedback

De invoering in 2020 was een intensief traject, waarin een speciaal TBL-team van onderwijskundigen en docenten werkte aan training, ondersteuning en feedback voor en door collega’s. Dat gebeurde deels online – noodgedwongen door Covid-19 – maar met veel enthousiasme en inzet. 

Verandering van lesgeven

TBL is een nieuwe manier van lesgeven: van kennisoverdracht naar coachende begeleiding. Veel docenten gaven aan dat dit juist voor verdieping in het onderwijs zorgde. Intussen is TBL geheel opgenomen in ons curriculum én in de onderwijspraktijk.

Soms is er maar 5 jaar nodig om volwassen te worden. Dat leert TBL binnen ACTA ons.

Voor

1e-jaarsstudenten Medewerkers Studenten Verwijzers Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog)

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog) Serviceportaal VU (voor externen)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2025 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA