In het project CoDent veranderen ACTA-studenten hun eigen patiëntcasussen tot digitaal, interactief leermateriaal dat ook door andere studenten gebruikt kan worden. Zo ontstaat een dynamische leeromgeving waar studenten niet alleen leren van hun eigen ervaringen, maar ook van die van hun medestudenten. Dankzij de grote en diverse patiëntengroep van ACTA krijgen de studenten zo veel verschillende casussen te zien. Het traditionele werkgroep-onderwijs krijgt hiermee een mooie aanvulling: geen PowerPoint-presentaties voor 1x, maar blijvend, verdiepend e-learningmateriaal.
Comenius Senior Fellowship
Deze veelbelovende vernieuwing wordt mogelijk gemaakt door een Comenius Senior Fellowship met financiële ondersteuning van ACTA. De beurs geeft Lagerweij de ruimte om dit project de komende 2,5 jaar te realiseren – een mooie erkenning voor zijn visie op het onderwijs van de toekomst.
Deze ‘e-casusbank’ bouwt verder op een eerder Comenius Teaching Fellow-project, waarin de basis is gelegd voor een online platform waarmee studenten op toegankelijke manier lesmateriaal kunnen gebruiken. Casussen worden daarin aantrekkelijk en interactief gepresenteerd en deze ervaring heeft inmiddels geleid tot betere studieresultaten.
What if
Met deze vernieuwing gaat Lagerweij een stapje verder. Studenten bekijken elkaars casussen als voorbereiding op de werkgroep. En tijdens de fysieke werkgroep geven de studenten hun eigen feedback op de casussen. De casussen worden verdiept besproken, met aandacht voor discussie, variatie in klinische besluitvorming en ‘what-if’-scenario’s. Tandartsdocenten begeleiden deze gesprekken en worden getraind in inclusief onderwijs en coachend begeleiden van groepsgesprekken.
Ook het platform zelf wordt uitgebreid: studenten kunnen voortaan meer ingewikkelde casussen invoeren met gestructureerde onderdelen als: anamnese, klinische bevindingen, diagnoses, indicaties en behandelplannen. Na bespreking en verwerking worden de casussen voorzien van labels op ingewikkeldheid en onderwerp, zodat ze ook bruikbaar zijn in het theoretisch deel van het onderwijs.
Casus-multiplier
Het project benut dus aan de ene kant de diversiteit van de patiëntengroep van ACTA en aan de andere kant de kracht van peer learning en digitale innovatie. Het resultaat: een groeiende bibliotheek van casus gestuurd oefenmateriaal en verdieping van het tandheelkunde-onderwijs in theorie en praktijk.
Lagerweij benadrukt hoe belangrijk hij de steun vond bij het opstellen van de aanvraag: 'Ik ben veel dank verschuldigd aan het VU Centre for Teaching & Learning (VU CTL) voor hun ondersteuning. Dankzij hun feedback en expertise kon dit idee uitgroeien tot een sterk, enthousiast ontvangen voorstel.'
Innovatief karakter
De Comenius Teaching Fellowships worden elk jaar toegekend door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) namens het Ministerie van OCW. Slechts een beperkt aantal voorstellen wordt goedgekeurd. Daarom is de beurs een van de meest vooraanstaande onderwijsbeurzen in Nederland. Het onderstreept niet alleen het innovatieve karakter van Lagerweijs project, maar ook de ambitie van ACTA om het onderwijs voortdurend te vernieuwen in lijn met actuele behoeften en inzichten.
Met deze toekenning bevestigt ACTA haar plek als vooruitstrevende opleider van de tandarts van morgen: met oog voor technologie, diversiteit, en vooral – de mens achter de mond.