Patiëntenzorg Onderwijs Onderzoek Over ACTA EN
Login als
Student Medewerker
Inschrijven t/m 17 jaar Beugel? Kom naar ACTA! Verwijzen
Afspraak maken of wijzigen Inschrijven Mondzorg kwetsbare ouderen Spoed en pijnklachten Verwijsklinieken
Bachelor Tandheelkunde Toelatingseisen Bachelor Master Oral Health Sciences
Afstudeerverklaring opvragen Master Tandheelkunde Onderwijs voor professionals Voor mondhygiënisten Voor docenten Voor studenten
Onderzoek uitgelicht Prijzen en onderscheidingen Onze wetenschappers
Contractonderzoek/valorisatie Promoveren Vind een expert Wetenschappelijke publicaties Voor onderzoekers
Samenwerking UvA&VU Werken bij ACTA Voor media en pers
ACTA-gebouw Afdelingen en secties Contact en bereikbaarheid Organogram Missie, visie en kernwaarden
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

ACTA zet virtual reality in voor betere patiëntenzorg bij medische noodsituaties

Delen
25 september 2025
Sinds dit studiejaar trainen we onze ACTA-studenten met behulp van virtual reality (VR) in het herkennen en handelen bij medische noodsituaties in de behandelkamer.

Studenten kunnen in de tandartspraktijk te maken krijgen met onverwachte medische situaties in de behandelkamer. Denk aan flauwvallen, allergische reacties of andere dringende gezondheidsproblemen. Dit werd altijd geoefend met elkaar en getoetst met een acteur, maar studenten hadden behoefte aan meer realistische oefensituaties. 

VR-hulpmiddel

Universitair hoofddocent Denise van Diermen nam deze behoefte serieus en liet door het team van het Centrum voor Informatietechnologie van de Rijksuniversiteit Groningen een VR-hulpmiddel ontwikkelen. Hiermee kunnen studenten uiteindelijk 8 verschillende crisissituaties kunnen oefenen. Daarvan zijn nu 4 afgerond. De 1e versie van de applicatie is opgeleverd en wordt de komende maanden getest binnen ACTA. Alle feedback van studenten en docenten wordt gebruikt om de tool verder te verbeteren.

Natuurlijke gesprekken

Van Diermen hoopt met een subsidieaanvraag meer financiële ruimte te krijgen om verder te bouwen aan de applicatie, zoals meer natuurlijke gesprekken tussen de virtuele patiënt en student en meer crisissituaties om mee te oefenen. Uiteindelijk wordt het product gedeeld met de tandheelkundige opleidingen in Nijmegen en Groningen, zodat ook zij dit kunnen gebruiken in hun onderwijs.

Dankzij deze innovatieve VR-toepassing kunnen studenten onverwachte medische noodsituaties levensecht oefenen, zodat iedere patiënt met een nog geruster gevoel in de tandartsstoel kan plaats nemen.

Voor

1e-jaarsstudenten Medewerkers Studenten Verwijzers Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog)

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog) Serviceportaal VU (voor externen)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2025 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA