Studenten kunnen in de tandartspraktijk te maken krijgen met onverwachte medische situaties in de behandelkamer. Denk aan flauwvallen, allergische reacties of andere dringende gezondheidsproblemen. Dit werd altijd geoefend met elkaar en getoetst met een acteur, maar studenten hadden behoefte aan meer realistische oefensituaties.
VR-hulpmiddel
Universitair hoofddocent Denise van Diermen nam deze behoefte serieus en liet door het team van het Centrum voor Informatietechnologie van de Rijksuniversiteit Groningen een VR-hulpmiddel ontwikkelen. Hiermee kunnen studenten uiteindelijk 8 verschillende crisissituaties kunnen oefenen. Daarvan zijn nu 4 afgerond. De 1e versie van de applicatie is opgeleverd en wordt de komende maanden getest binnen ACTA. Alle feedback van studenten en docenten wordt gebruikt om de tool verder te verbeteren.
Natuurlijke gesprekken
Van Diermen hoopt met een subsidieaanvraag meer financiële ruimte te krijgen om verder te bouwen aan de applicatie, zoals meer natuurlijke gesprekken tussen de virtuele patiënt en student en meer crisissituaties om mee te oefenen. Uiteindelijk wordt het product gedeeld met de tandheelkundige opleidingen in Nijmegen en Groningen, zodat ook zij dit kunnen gebruiken in hun onderwijs.
Dankzij deze innovatieve VR-toepassing kunnen studenten onverwachte medische noodsituaties levensecht oefenen, zodat iedere patiënt met een nog geruster gevoel in de tandartsstoel kan plaats nemen.