Burak: 'Na mijn afstuderen bij ACTA heb ik 2 jaar ervaring opgedaan als tandarts. In 2024 startte ik met de specialisatie tot orthodontist. Ik koos weer voor ACTA omdat alle vakgebieden van de mondzorg er samenkomen in 1 gebouw. De korte lijnen naar multidisciplinair overleg zorgen voor een veelzijdige en dynamische werkomgeving en dat past goed bij mij.
De specialisatie begon met een 'crash course' waarin stafleden je in korte tijd de theoretische basis aanleren. Een intensieve periode. Ik zit nu in het 2e jaar en heb vanaf het begin ontzettend veel geleerd. De combinatie van de goede theoretische start en regelmatig reflecteren op elkaars behandelplannen heeft mij tot nu toe het meest gevormd.’
1 van de opleiders bij de specialisatie Orthodontie bij ACTA is Nicoline van der Kaaij. Daarnaast is ze - samen met anderen - eigenaar van een orthodontistenpraktijk. Nicoline: 'Ik ben ongeveer een half jaar na mijn afstuderen bij ACTA begonnen aan de specialisatie Orthodontie en heb die in 2012 afgerond. Het grootste verschil met toen zijn de veranderingen in het onderwijs. Er is nu bijvoorbeeld meer aandacht voor: competentiegericht individueel opleiden, samenwerkend leren, (zelf)reflectie en communicatie. Het geven en ontvangen van feedback neemt nu een centrale plaats in. Daarnaast werken we met EPA’s (entrusted professional activity). Dat zijn kernactiviteiten zoals 'het controleren van de actieve orthodontische behandeling'. Elke tandarts in opleiding tot specialist (aios) begint een EPA onder strikte begeleiding en krijgt geleidelijk meer vrijheid bij bewezen ervaring. En leuk om te weten: als aios geef je zelf ook les aan studenten Tandheelkunde!
Waarom orthodontie?
Burak: ‘Tijdens mijn laatste jaar tandheelkunde volgde ik het klinisch profiel Orthodontie. In die periode ontdekte ik hoe leuk het is om orthodontische casussen creatief te benaderen; als puzzels met meerdere oplossingen. Je leert zo veel, groeit enorm en bevind je in een omgeving met collega’s die net zo gemotiveerd zijn als jij.
De vraag naar orthodontische zorg blijft stijgen en er zijn relatief weinig orthodontisten in Nederland, dus ik heb volop vertrouwen in de baanmogelijkheden. Natuurlijk loop ik inkomsten als tandarts mis, maar ik investeer in mijn ontwikkeling. Als aios ontvang ik een salaris dat binnen de regeling valt voor tandheelkundige specialismen en daarmee red ik me goed.’
Systematisch denken
Bij ACTA worden orthodontisten opgeleid om systematisch te denken. Dat betekent vanuit het hele craniofaciale systeem (hoofd, gezicht en kaken); we kijken dus ook naar de groei van het kaakcomplex en omliggende structuren. De orthodontist speelt een erg belangrijke rol bij het verbeteren van de functie (kaakstand en tandstand), esthetiek (stralende lach), en een goede mondgezondheid op de lange termijn.
Nicoline: ‘We bekijken casussen met een multidisciplinaire blik. Onze sectie heeft korte lijntjes met de sectie Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie (MKA) en ook met de postacademische opleidingen tot bijvoorbeeld endodontoloog of parodontoloog bij ACTA.’
Burak: ‘De multidisciplinaire casussen vind ik verreweg het meest boeiend. Ze zijn soms echt ingewikkeld en er zijn veel factoren om rekening mee te houden. Wat ik daarnaast heel leuk vind, is dat de opleiding regelmatig de kans biedt om cursussen en congressen op het vakgebied te bezoeken. Ik was bijvoorbeeld in 2025 bij de European Orthodontic Society in Krakau. Het is heel leerzaam en je wisselt ervaringen en inzichten uit met collega’s vanuit heel Europa.’
Ontwikkelingen in het vakgebied
Van traditionele gipsmodellen naar digitale afdrukken en AI-ondersteunde behandelplannen: de mogelijkheden voor digitale toepassingen groeien snel. ACTA maakt het mogelijk voor de studenten om te trainen met de nieuwste tools en technieken. Burak: ‘We werken veel met digitale scanners en 3D-geprinte werkstukken en dat maakt het werk nauwkeuriger en efficiënter.’
Nicoline: ‘Binnen ons vakgebied blijven we ons ontwikkelen, zo werken we steeds digitaler, denk aan de intra-orale scanner, en gebruiken we aligners. Ook tijdelijke verankering door middel van mini-schroeven of botankers is nu veel belangrijker dan toen ik startte. Sinds ik de specialisatie heb afgerond, heeft een omschakeling plaatsgevonden van 'arts-gerichte zorg' naar 'patiëntgerichte zorg'; daardoor is het extra belangrijk om de hulpvraag van de patiënt duidelijk te krijgen.’
Aiossen krijgen veel cursussen over allerlei onderwerpen, die op Europees niveau zijn vastgelegd. In maart 2026 volgen ze bijvoorbeeld samen met de aiossen van de specialisaties in Groningen en Nijmegen een dag over 'shared decision making', in het kader van patiëntgerichte zorg.
Meer informatie
Wil je meer weten over de specialisatie tot orthodontist bij ACTA? Er is een vacature voor 9 opleidingsplaatsen met startdatum 1 oktober 2026. Bekijk de vacature en reageer vóór 23 januari 2026. 4-jarige voltijdse opleiding tot orthodontist (specialist DMO) | Werken bij VU Bekijk alle informatie op ACTA.nl: Orthodontie - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam.