De zorg staat onder druk door bezuinigingen en tekort aan personeel door vergrijzing. Technologie ontwikkelt zich razendsnel en mondzorgpraktijken stellen steeds hogere eisen aan beginnende tandartsen.
De tandheelkunde-opleidingen willen de studies tandheelkunde in Nederland afstemmen, zodat iedere afgestudeerde tandarts in Nederland vergelijkbaar wordt opgeleid. Door samen op te trekken verdelen opleidingen de taken. Dit zorgt ervoor dat er meer ruimte is voor verdieping, innovatie en specialisatie. Onderzoekers kunnen over instellingen heen samenwerken en studenten profiteren van de gezamenlijke kennis. Gezamenlijke bij- en nascholing versterkt de kwaliteit van docenten. Bovendien leidt intercollegiaal leren tussen vakgenoten van verschillende opleidingen tot vernieuwing, inspiratie en beter onderwijs. Daarnaast verbetert een gezamenlijke visie de contacten met het werkveld, stimuleert het de onderwijskwaliteit en bindt het talent — zowel studenten als docenten — aan de opleidingen.
De drie tandheelkunde-opleidingen werken aan een landelijk opleidingsplan. Samen gaan ze onderwijs vormgeven, onderzoek opzetten en innovaties realiseren. Ze nemen daarbij inhoudelijke én financiële verantwoordelijkheid. Voor een sterk, verbonden en toekomstbestendig tandheelkundig onderwijslandschap.