Patiëntenzorg Onderwijs Onderzoek Over ACTA EN
Login als
Student Medewerker
Inschrijven t/m 17 jaar Beugel? Kom naar ACTA! Mondzorg kwetsbare ouderen
Afspraak maken of wijzigen Inschrijven Spoed en pijnklachten Verwijsklinieken Verwijzen
Bachelor Tandheelkunde Toelatingseisen Bachelor Master Oral Health Sciences
Master Tandheelkunde Onderwijs voor professionals Voor mondhygiënisten Voor docenten Voor studenten
Onderzoek uitgelicht Prijzen en onderscheidingen Onze wetenschappers
Contractonderzoek/valorisatie Promoveren Vind een expert Wetenschappelijke publicaties Voor onderzoekers
Samenwerking UvA&VU Werken bij ACTA Voor media en pers
ACTA-gebouw Afdelingen en secties Contact en bereikbaarheid Organogram Missie, visie en kernwaarden
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Uitblinkers: het poetsgedrag verbeteren van jonge kinderen

Met het Uitblinkers-project proberen ACTA/HU-onderzoekers het poetsgedrag van jonge kinderen te verbeteren met behulp van een innovatieve opvoedkundige methode.

‘Uitblinkers’ is een gesprekstechniek waarbij wordt geprobeerd om het poetsgedrag van 2-jarige kinderen tot 10-jarige kinderen te verbeteren, kijkend naar de opvoeding van de ouders. De gesprekken bestaan uit 2 delen: eerst wordt met de ouders gesproken over de hobbels die ze ervaren bij het tandenpoetsen van hun kinderen. Daarna wordt samen met de ouders gekeken naar manieren om ervoor te zorgen dat het alsnog lukt, door opvoedingkundige leerprincipes toe te passen, zoals consequent en positief opvoeden en het inbouwen van gewoontes. Behandelaars krijgen daarvoor een toolkit met kaarten en een script ter ondersteuning van de gesprekstechnieken.   

Met dit project onderzoekt ACTA, samen met de Hogeschool Utrecht (HU), of het Uitblinkers-project effect heeft op het verbeteren van het poetsgedrag van de kinderen op de lange termijn en wordt 'Uitblinkers' zo aangepast dat het ook kan helpen bij het verbeteren van voedingspatronen. Daarnaast wordt gekeken of 'Uitblinkers' ook in de mondzorgpraktijk kan worden uitgerold.  

Ongelijkheid in mondgezondheid

Uitblinkers is in 2017 ontwikkeld door een werkgroep van deskundigen op het gebied van kindertandheelkunde, Public Health, ontwikkelingspsychologie en gedragstherapie. Met het project is er aandacht voor het toenemende probleem van ongelijkheid in mondgezondheid onder Nederlandse kinderen, vooral die uit lage sociaaleconomische posities. De onderzoekers hopen met dit project het mondgezondheidsgedrag bij deze kinderen te verbeteren door in te grijpen in gedragspatronen met innovatieve en wetenschappelijk onderbouwde middelen. 

Het project sluit nauw aan bij de Kennisagenda Mondgezondheid en geeft antwoord op de dringende vraag van mondzorgverleners naar gedragsveranderingsmethoden die echt werken.

Het project is gestart in 1 januari 2024 en loopt tot 1 januari 2026. De betrokken onderzoekers zijn: bijzonder hoogleraar Publieke Gezondheid en Mondzorg Katarina Jerkovic (ACTA/HU), universitair hoofddocent Denise Duijster (ACTA) en onderzoeker Maddelon de Jong-Lenters (ACTA), hoogleraar Monitoring Mondgezondheid en Preventie Monique van der Veen (ACTA/InHolland) en promovendi Pomme van Maarschalkerweerd (ACTA) en Denise Leusink (HU).

Over dit onderzoek

Hoofdonderzoeker

Voor

1e-jaarsstudenten Medewerkers Media en pers Studenten Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog)

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog) Serviceportaal VU (voor externen)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2025 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA