Daarom is het belangrijk te letten op: de inhoud van vacatureteksten, profiel en bijbehorende afbeeldingen. De plaats waar een vacature wordt gepubliceerd en welke (sociale) kanalen worden ingezet. Ook is de manier waarop wordt geselecteerd belangrijk voor de diversiteit. Hoe divers is bijvoorbeeld de selectiecommissie zelf, zijn ze zich bewust van hun eigen vooroordelen, wordt er zonder mening (objectief) beoordeeld en met beoordelingsformulieren?
Objectief werven en selecteren
Objectief werven en selecteren betekent dat je van te voren actief nadenkt over bepaalde acties die je kunt doen om je automatische gedrag te verbeteren. Zo selecteren we vaak op gevoel of iemand die op onszelf lijkt. Maar is dat wat het team nodig heeft? Meer van hetzelfde? Wil je een meer divers samengesteld team, dan moet je ook nieuwe collega's selecteren die niet op jezelf lijken.
De manier waarop de vacaturetekst is geschreven, kan ervoor zorgen dat alleen een selectieve groep mensen reageert. Om meer diversiteit te krijgen, moet je een grotere groep mensen geïnteresseerd krijgen in de vacature.
Ook hebben we allemaal last van onbewuste vooroordelen (bias) die ons leiden in het maken van beslissingen. Door daar bewust mee om te gaan kun je meer onbevooroordeelde keuzes maken. En daardoor krijg je meer diversiteit en inclusie.