Daarnaast moet de tandarts weten dat er onbewuste vooroordelen bestaan, ook bij de tandarts zelf. En dat die mogelijk leiden tot minder goede zorg voor de groepen mensen waar die tandarts onbewuste vooroordelen over heeft. Daarnaast ervaren verschillende groepen mensen gezondheid en ziekte anders, er zijn biologische verschillen die mogelijk van invloed zijn op de gezondheid en er zijn maatschappelijk situaties die invloed hebben op gezondheid en gezondheidsvaardigheden.
De visie van ACTA op het onderwijs is: ACTA leidt bevlogen, toekomstbestendige tandartsen op, die optimaal zijn toegerust om als empathische, zelfverzekerde en academisch geschoolde zorgverleners te werken, en voor wie het bereiken, dan wel behouden van een optimale mondgezondheid als onderdeel van de algemene gezondheid centraal staat.
Het trainen en scholen van onze studenten op het gebied van Diversiteit, Equity en Inclusie is daarvoor heel belangrijk. Zo leren ze ls tandarts om te gaan met de diversiteit binnen de Nederlandse samenleving. Uitdagingen zijn: elkaars taal niet spreken, misverstanden tussen tandarts en patiënt als gevolg van (culturele) verschillen in ideeën over ziekte, gezondheid en behandeling, en ongepaste zorg en ongepast contact door de behandelaar als gevolg van (onbewuste) vooroordelen.
Het onderwijs wordt daarom de komende jaren uitgebreid met:
- Kennis over mondgezondheid en individuele achtergronden en/of ongelijkheid/achterstelling, zoals: sociaal-economische achtergronden, etniciteit, huidskleur, sekse, gender en seksuele oriëntatie, leeftijden ervaringen met gezondheid.
- Leren over en oefenen met diversiteit gevoelige zorg en communicatie. Zoals de communicatie met diverse patiënten/diverse groepen binnen de zorg. De meeste aandacht gaat daarin uit naar het aanleren van diversiteit gevoelige communicatievaardigheden, interculturele communicatievaardigheden en onbevooroordeelde (vrij van standaarden en discriminatie) arts-patiënt communicatie en zorg.
- Leren jezelf beoordelen. De student leert zichzelf kennen: wie ben je en wat voor invloed heeft dat op je denken, je overtuigingen en gedrag. Dit is een onderdeel van de professionele ontwikkeling tot tandarts.
In Ba1 en Ma2 is er al een 1e oefening in de lessen opgenomen. De komende jaren wordt dit uitgebreid met het toevoegen van de overige onderwerpen in elk studiejaar binnen 1 of meerdere vakken te behandelen.