Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Orthodontie

De sectie Orthodontie heeft een kliniek voor bijzondere orthodontie en een kliniek voor algemene orthodontie.

De sectie orthodontie bij de ACTA bestaat al sinds 1960. Sinds 1966 worden er tandartsen tot specialist dentomaxillaire orthopedie ofwel orthodontist, opgeleid.

Bent u verwezen of wilt u patiënt worden?

Stuur de gevraagde gegevens naar orthodontie@acta.nl. Wij sturen u dan een bevestiging van de afspraak

Wat doet orthodontie?

Het vakgebied Orthodontie is gericht op het reguleren van de stand van tanden en kiezen in de kaak, en op de groei en ontwikkeling van de kaken. De sectie verzorgt de opleiding tot orthodontist

Orthodontie houdt zich dus bezig met gebits-regulatie. Met behulp van allerlei soorten beugels worden tanden en kaken goed gezet. Dit gebeurt door 'orthodontisten'. Een orthodontist is een gespecialiseerde tandarts die na zijn of haar studie tandheelkunde nog een opleiding van 4 jaar volgde in gebitsregulatie. ACTA leidt ook orthodontisten op.

Patiënten 

Als u een beugel nodig heeft, verwijst de tandarts u meestal door naar de orthodontist. Maar een verwijzing is niet altijd nodig. U kunt ook zonder verwijzing van de tandarts bij ons terecht voor een beugel. U kunt een afspraak maken via Afspraak en Informatie. U krijgt dan binnen enkele weken een oproep voor een intake gesprek. Daarna wordt met u besproken welke behandeling het meest geschikt is. De sectie Orthodontie heeft doorgaans geen wachtlijst.

Het Klokhuis

Als je gebit niet helemaal goed aansluit moet je een beugel. Maar wat voor beugel? En wat doet 'ie precies? Dolores krijgt een uitgebreide uitleg van Rene en Poejan, 2 bijna afgestudeerde orthodontisten ACTA Orthodontie. Bekijk de opnames van het Klokhuis.

Diverse websites

Zorgwijzer: beugel. www.orthodontist.nl

Wie zijn wij?

Spoedklachten

  • Wat te doen bij een spoedklacht?

    Heeft u problemen met uw beugel of heeft u extreme pijnklachten? Van maandag t/m donderdag kunt u tijdens kantooruren terecht bij de sectie Orthodontie. U kunt ons bereiken via: orthodontie@acta.nl of 020-598 06 10/020-598 06 11. PATIËNTEN MET EEN SPOEDKLACHT kunnen buiten kantooruren telefonisch contact opnemen het Tandarts Bemiddelings Bureau (TBB) 020-303 45 00. Bij sluiting in het weekend en tijdens de feestdagen krijgt u een instructie via een voicemail. In de regel wordt de spoeddienst overgenomen door het Tandarts Bemiddelings Bureau (TBB) 020-303 45 00. E-mails gestuurd naar orthodontie@acta.nl worden op de eerstvolgende werkdag van de sectie orthodontie gelezen. Op vrijdag is de spoeddienst ook bereikbaar van de dienst Afspraken & Informatie via 020-598 03 80. De spoeddienst wordt op de hoogte gebracht van uw klachten. U wordt doorgaans direct teruggebeld door de dienstdoende orthodontist. Doe de digitale beugelcheck of bekijk de folders over spoedklachten.

  • Waar gaat het om en wat kun je doen?

    • Pijn
      Wanneer je net een beugel hebt, of je beugel is weer aangedraaid dan kunnen je tanden de eerste dagen wat gevoelig zijn. Het is dan beter dat je niet te hard voedsel eet. Mochten je tanden en kiezen erg pijn doen, neem dan een paracetamol. Meestal 3 tot 7 dagen na de behandeling is je gebit meestal aan de beugel gewend.
    • Beugel prikt
      Bedek het prikkende deel van de beugel met een bolletje was of een wal kauwgom. Als de beugel daarna nog irriteert doordat er een stukje draad uitsteekt, mag je het draadje dat uitsteekt zelf afknippen met een sterk nagelknippertje. Misschien is het ook mogelijk het draadje te verbuigen, zodat je er geen last meer van hebt. Blijf je lasthouden en duurt de volgende afspraak nog langer dan een week? Belons dan om te vragen of het nodig is om een afspraak te maken. 
    • Spalk is los
      Doe voorzichtig met de losse spalk. Bel tijdens kantooruren naar de sectie voor een afspraak. Wij helpen je graag om de spalk weer vast te zetten. Folder over Spalk los.
    • Spalk is gebroken
      Maak een afspraak om een nieuwe spalk te krijgen. Bewaar de kapotte spalk goed en neem deze tijdens de volgende afspraak mee. Zo kunnen wij zien waardoor de spalk is gebroken om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Loop er niet te lang mee rond want de tanden kunnen weer gaan verplaatsen. Folder over Spalk gebroken.
    • Slotje los
      Dek het losse slotje af met de witte was die je van ons hebt gekregen. Bevestig geen elastiekjes aan een kapot slotje. Als het slotje helemaal los zit, dan mag je deze zelf voorzichtig verwijderen. Bewaar het slotje goed en neem het de volgende keer mee. Bel altijd even tijdens onze openingstijden om te melden dat  een ringetje los is geraakt (Ortho-sectie). We zullen dan bekijken of het nodig is om een andere afspraak te maken. Folder over Slotje los.
    • Elastiekje los
      Heb je last van het losse elastiekje? Haal hem dan zelf voorzichtig uit het slotje. Het is niet zo erg als je een keer een elastiekje verliest. Bij de volgende afspraak zetten we er weer een nieuwe in.
    • Draad gebroken
      Bel ons altijd even tijdens onze openingstijden wanneer je een gebroken boog hebt. We zullen dan zo snel mogelijk een nieuwe afspraak maken om de boog te vervangen. Heb je last van de gebroken boog? Bedek het prikkende deel van de boog dan tijdelijk met een bolletje was totdat wij je kunnen helpen.
    • Verhemeltebeugel los
      Je kunt proberen de verhemeltebeugel zelf weer vast te zetten aan het ringetje achterin je mond. Als je er niet goed bij kunt, dan kan iemand anders je misschien helpen, bijvoorbeeld je vader of moeder. Lukt het niet om de beugel zelf vast te maken? Kom dan bij ons langs. Wij maken graag even tijd voor je vrij om de verhemeltebeugel weer vast te zetten.
    • Beetverhoging los
      Is er 1 verhoging losgeraakt? Dit is niet zo erg, de andere verhoging doet nog gewoon zijn werk. Zijn beide verhogingen los? Zolang je de slotjes van je ondertanden er niet afbijt, is dit voor een paar dagen niet erg. Mocht je toch slotjes losbijten, bel ons dan voor het maken van een nieuwe afspraak om de beetverhogingen te vernieuwen.
    • Ringetje om kies is los
      Laat de buitenbeugel uit en maak zo snel mogelijk een afspraak. Als je last hebt van het ringetje, bedek het dan met een bolletje was. Als het ringetje helemaal los zit, dan mag je deze zelf voorzichtig verwijderen. Bewaar het ringetje goed en neem het tijdens je afspraak mee.
    • Kaken doen pijn
      Doordat je kaken door de beugel in een andere stand komen te staan, bijvoorbeeld bij een activator,  kan het zijn dat je de eerste dagen spierpijn krijgt in je kaken. Dit kan soms aanvoelen als lichte hoofdpijn. Wanneer je erg veel last hebt, neem dan een paracetamol. Bij aanhoudende klachten langer dan enkele weken even contact opnemen met de sectie.
    • Ortho implantaat los
      Heb je geen last van het losgeraakte implantaat? Laat hem dan zitten en bel ons voor het maken van een nieuwe afspraak. Doet het losgeraakte ortho-implantaat wel pijn? Bel ons dan direct op. Buiten praktijkuren kan je hiervoor het noodnummer bellen.
    • Ortho implantaat doet pijn
      Wanneer er net een ortho-implantaat is geplaatst, kan dit de eerste dagen wat gevoelig zijn. Dit is heel normaal. Mocht het implantaat erg pijn doen, neem dan een paracetamol. Na een paar dagen is je gebit meestal helemaal aan het ortho-implantaat gewend. Als het tandvlees er omheen pijnlijk is kun het afdekken met was.

Meer weten?

  • Het verplaatsen of afbellen van afspraken

    Afspraken moeten bij verhindering minimaal 24 uur van te voren afgebeld worden. Dit kan door te bellen met 020-598 06 10 / 06 11 of door een e-mail te sturen naar: orthodontie@acta.nl.

  • Kostenoverzicht

    Via deze link vindt u de tarieven van Orthodontie ACTA: kostenoverzicht

  • Second opinion

    Wilt u weten of uw behandeling bij een andere orthodontist de goede kant opgaat, of u bent niet helemaal tevreden over een voorgestelde behandeling? Bij ACTA kunt u een Second Opinion (een 2e mening) vragen. Uw gebit wordt door een onafhankelijk orthodontist van ACTA bekeken en daarna ontvang u een verslag van uw gesprek met onze orthodontist. Voor het maken van een afspraak voor een second opinion kunt u bellen met Afspraak en Informatie: 020-598 03 80.

  • Wilt u een patiënt verwijzen?

    Als u een patiënt wilt verwijzen voor diagnostiek en eventuele behandeling naar de Kliniek voor Orthodontie, dan kunt u gebruik maken van de downloadbare verwijsbrief. U kunt uiteraard ook een verwijsbrief naar ACTA sturen. Geeft u in beide gevallen aan:

    1. Gegevens patiënt:
    • Achternaam
    • Initialen
    • Adres
    • Postcode en plaats
    • Geboortedatum (d/m/j)
    • Geslacht
    • Telefoonnummer(s)
    • E-Mailadres
    • BSN
    • Zorgverzekeraar
    • Polisnr
    • Naam en nummer zorgverzekering
    2. Gegevens verwijzer:
    • Naam tandarts
    • Adres
    • Postcode en plaats
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
    • Datum verwijzing
    3. Reden van verwijzing
    4. Overige relevante tandheelkundige en medische informatie

    Stuur de verwijsbrief, voorzien van uw handtekening, naar het volgende adres:

    ACTA, Sectie Orthodontie
    t.a.v. dienst Afspraken & Informatie
    Postbus 7822
    1008 AA Amsterdam

  • Postgraduate

    Ga voor meer informatie over de specialisatie Orthodontie naar Postacademisch onderwijs > specialisaties > Orthodontie

  • Onderzoek

    Ons onderzoek is onderverdeeld in 3 onderzoeksprogramma's: Prevention & Public Health, Immunity & Oral Health en Regenerative & Reconstructive Dentistry.

Orthodontie

Neem gerust contact met ons op

Patiëntenbalie: 020-598 06 10 / 020-598 06 11

Specialistenopleiding: 020-598 05 75 op werkdagen.

Bekijk de contactinformatie van ACTA

Secretariaat

m.piek@acta.nl op maandag en vrijdag aanwezig

Voor

1e-jaarsstudenten Medewerkers (inlog) Media en pers Studenten (inlog) Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog)

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2024 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA