Studenten tandheelkunde oefenen een groot deel van de vaardigheden die ze nodig hebben voor patiëntbehandelingen op fantoomhoofden in de prekliniek. Daarvan zijn er 28 aanwezig in het ACTA-gebouw. Het boren in plastic tanden en kiezen is echter verre van realistisch. ACTA werkt daarom al enkele jaren aan een virtuele simulator, de Simodont Dental Trainier, voor het aanleren van de behandelvaardigheden. ACTA wil studenten aanleren vanuit zorg voor een patiënt te denken en te handelen. De virtuele tanden en kiezen in de Simodont geven een realistisch beeld van afwijkingen en ziektes in de mond en vragen om realistische oplossingen. Bij de fantoomhoofden zijn de tanden en kiezen van plastic, de gebruikte instrumenten zijn net als in de kliniek. Door naast plastic tanden ook een leeromgeving te bieden waarin bijna echte tanden worden behandeld met virtuele instrumenten is de overstap naar het behandelen van een echte patiënt kleiner. Uiteindelijk zal de student in de Simodont Dental Trainer een wachtkamer met patiënten aangeboden krijgen die door de student worden behandeld, voordat en ook terwijl zij dergelijke patiënten in de kliniek behandelen. ACTA ontwikkelt de Simodont Dental Trainer samen met Moog. Dit bedrijf is onder andere gespecialiseerd in haptische toepassingen en robotica en expert in de ontwikkeling van vliegtuigsimulatoren. Er zijn op dit moment 50 Simodont Dental Trainers aanwezig in het ACTA-gebouw.
Simodont Dental Trainer
Simodont Dental Trainer
-
Essentie
Essentie
De Simodont is een 'dental trainer' van hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Studenten trainen op Simodont hun manuele vaardigheden in een realistische virtuele wereld en krijgen daarbij feedback op hun beslissingen en vaardigheden. Simodont Dental Trainer verandert voor studenten de wijze van leren en het eigen maken van competenties.
Werking
De Simodont Dental Trainer bestaat uit een klein projectiescherm, dat zich bevindt op de plek waar normaal de patiënt ligt. Hierop wordt een beeld van de mond en het gebit geprojecteerd. Omdat de gebruiker een stereobril draagt, krijgen de beelden diepte. Onder het scherm zit een handvat van een boor. Met deze boor kan in de virtuele wereld het geprojecteerde gebit worden behandeld. Als het virtuele instrument een virtuele tand of kies raakt, dan voelt de student deze ook echt. Dat is het unieke van de Simodont Dental Trainer, het gaat om een virtueel gebit maar voelt aan als een echt gebit als je het met een instrument aanraakt. Als in glazuur wordt geboord, dan voelt dit harder aan dan carieus weefsel.
Simulator en courseware
De Simodont Dental Trainer is niet alleen ontwikkelt als simulator om studenten virtueel te laten boren. De expertise van ACTA wordt ook gebruikt voor het ontwikkelen van een complete leeromgeving: de virtuele kliniek. De workflow in de Simodont Dental Trainer volgt de behandelstappen zoals die ook in de werkelijkheid gelden. De student start met de courseware, krijgt een probleem aangeboden, stelt een behandelplan op, kiest vervolgens virtueel zijn instrumenten en gaat dan pas behandelen in de simulator. Ook is het mogelijk om kennis te activeren bij de studenten die werken op de Simodont Dental Trainer. Tijdens het doorlopen van de patiëntencasus krijgen de studenten ook vragen aangeboden. Op antwoorden ontvangen ze weer feedback.
-
Ervaringen
Studenten vinden het positief dat ze herhaaldelijk en onbeperkt in de Simodont Dental Trainier kunnen oefenen en prettig dat ze alleen een 3D-bril nodig hebben. Dat maakt het oefenen efficiënt en overzichtelijk. Naast de vaardigheden oefenen studenten ook hun theorie via de vragen en antwoorden bij casussen. Met de Simodont koppelen ze in feite de theorie aan de praktijk.
De Simodont Dental Trainer bevindt zich technisch gezien nog in de ontwikkelfase. Dat betekent dat er voortdurend updates plaastvinden en verbeteringen worden doorgevoerd om de inzet, toepasbaarheid en tevredenheid te vergroten. De input van tandartsdocenten is van groot belang voor de verdere ontwikkeling van de Simodont Dental Trainer. De Simodont biedt docenten nieuwe mogelijkheden voor het geven van feedback aan studenten; zowel op het proces als op het resultaat.
-
Team
Vanuit ACTA zijn diverse medewerkers bij het Simodont-project betrokken:
- Marjoke Vervoorn en Paul Wesselink (projectleiding)
- Dirk Bakker en Ilse de Boer (ontwikkeling virtuele elementen, implementatie in onderwijs, onderzoek)
- Pepijn Koopman (ontwikkeling courseware, onderzoek)
- Ronald Harmsen (software ontwikkeling)
- Nathaniel Eschel (studentassistent)
-
Simodont Dental Trainer onderzoek
- The Effect of Force Feedback in a Virtual Learning Environment on the Performance and Satisfaction of Dental Students
IR de Boer, ML Lagerweij, MW de Vries, PR Wesselink, JM Vervoorn
2017 - Simul Healthc 2017 Apr 12 doi: 10.1097/SIH.0000000000000208 - Student performance and appreciation using 3D vs. 2D vision in a virtual learning environment
IR de Boer, PR Wesselink, JM Vervoorn
2016 - Eur J Dent Educ. 2016 Aug 20 doi: 10.1111/eje.12152 - Student performance in 3D versus 2D vision in a virtual learning environment
IR de Boer, PR Wesselink, JM Vervoorn
2014 - Poster - The effect of self determining the test moment on students’ test performance
DR Bakker, PR Wesselink, JM Vervoorn
2014 - Poster - Evaluation of the appreciation of virtual teeth with and without pathology
IR de Boer, ML Lagerweij, PR Wesselink, JM Vervoorn
2013 - Eur J Dent Educ. 2014 Jul 15 doi: 10.1111/eje.12108 - The creation of virtual teeth with and without tooth pathology for a virtual learning environment in dental education
IR de Boer, PR Wesselink, JM Vervoorn
2013 - Eur J Dent Educ. 2013 Nov;17(4):191-7 - Relation between time spent on practicing and test results on the Simodont
DR Bakker, PR Wesselink, JM Vervoorn
2012 - Poster - Evaluation of the appreciation of virtual teeth with and without pathology
IR de Boer, ML Lagerweij, PR Wesselink, JM Vervoorn
2012 - Poster - Innovations in education for the digital student (NL: Onderwijsinnovaties voor de digitale student)
P Koopman, JM Vervoorn
2012 - Ned Tijdschr Tandheelkd 2012; 119: 286-290 - The Simodont® in dental education (NL: De Simodont in het onderwijs)
IR de Boer, DR Bakker, PR Wesselink, JM Vervoorn
2012 - Ned Tijdschr Tandheelkd 2012; 119: 294-300 - Simodont, A Haptic Dental Training Simulator Combined With Courseware
P Koopman, J Buis, PR Wesselink, JM Vervoorn
2010 - Bio-algorithms and med-systems – Jagiellonian University Vol. 6, No. 11, 2010, pp. 117–122 - Transfer of manual dexterity skills acquired on the simodont, a dental haptic trainer with a virtual environment, to reality. A pilot study
DR Bakker, ML Lagerweij, PR Wesselink, JM Vervoorn
2010 - Bio-algorithms and med-systems – Jagiellonian University Vol. 6, No. 11, 2010, pp. 21–24 - The perception of the level of realism of a dental training simulator (Simodont)
JM Vervoorn
2009 - Poster - Advantages of Simodont, a dental training simulator combined with courseware
P Koopman, D Umanski, R Kulk, JM Vervoorn, PR Wesselink
2009 - Poster - Student acceptance of the Simodont (Pilot study)
DR Bakker, P Norton, N Rashty
2009 - Poster
- The Effect of Force Feedback in a Virtual Learning Environment on the Performance and Satisfaction of Dental Students
Simodont Dental Trainer
Neem contact op via:
Contactpersoon