Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Microbiologie in de Tandheelkunde

Mini-interview met Ilona Persoon en Emili Milenkovic 2 weken na afloop van het blok Microbiologie in de Tandheelkunde. Ilona Persoon is docent en blokcoördinator van het nieuwe blok in het nieuwe curriculum van ba1. Emili Milenkovic is student ba1.

Ilona, wat was er nieuw aan dit blok ten opzicht van vorig jaar?

'Microbiologie in de Tandheelkunde is dit jaar een geheel vernieuwd blok. In het ‘oude’ curriculum was het blok Infectie en Ontsteking een blok van 8 weken en sinds dit jaar is het gesplitst. Microbiologie in de Tandheelkunde is nu een blok van 4 weken met minder verschillende vakken. Daardoor is het veel overzichtelijker en is het voor de studenten duidelijker wat ze moeten leren. Ook de vorm van het onderwijs is anders dan vorig jaar: er is bijvoorbeeld weer een laboratoriumpracticum ingeroosterd, wat in de afgelopen 2 (corona) jaren niet doorging. Hierin proberen we de bacteriën die je bij je draagt en de werking van infectiepreventiemaatregelen begrijpelijk te maken. Daarnaast zijn er meerdere activerende werkvormen ontwikkeld, zoals een schrijfopdracht en een observatieopdracht, waarbij de studenten de theoretische kennis uit de hoor-en werkcolleges kunnen toepassen. We hebben met een kantelenplan gewerkt: een overzicht van de studiestof, gekoppeld aan de contactmomenten, waar de studenten precies konden lezen wat ze voorafgaand aan de werkcolleges moesten voorbereiden. En dat lukte ook veel beter dan vorig jaar.'

Emili, jij heb het blok gevolgd. Wat is jouw mening hierover?

'Ik ben erg enthousiast over het practicum en de video-opdracht. In dit blok was de theorie duidelijk gekoppeld aan de praktijk. We hebben ons eigen speeksel gekweekt, bij de observatieopdracht naar kruisbesmettingen gekeken, en bij de video-opdracht een infectieketen uitgewerkt aan de hand van een casus, heel inzichtelijk en leerzaam! De video-opdracht was een leuk creatief proces waarbij samenwerking vereist was, daar hou ik wel van!'

Ilona, wat wil je komend jaar verbeteren?

'Ik zou de feedback opdracht bij de filmpjes graag beter didactisch willen inzetten of anders misschien weglaten. Opdrachten moeten voor de studenten wel zinvol zijn. En bij de observatieopdracht zijn nog een paar puntjes op de i te zetten. Daarbij helpt de feedback van de studenten: zij gaven als tip om volgend jaar kruisbesmetting meteen al op de prekliniek te onderzoeken.'

Emili, wat zou je de coördinator als aanbeveling willen meegeven?

'Aan de docenten: behoud het enthousiasme voor je vak! De organisatie van dit blok was goed en ons werd duidelijk verteld wat we gingen doen. Ook fijn was dat aan ons studenten gevraagd werd om mee te denken en feedback te geven. Daarnaast verliep de communicatie met de docenten prettig.'

Ilona: 'Ik vond het heel prettig dat niet alleen het blok door de studenten dit jaar heel positief werd beoordeeld in de evaluatie, maar vooral ook dat ze dat naar ons hebben uitgesproken. Als docenten en coördinator steken we veel tijd in het onderwijs en dan is het ook voor ons fijn om terug te horen als het goed gaat!'

Docent en student in collegezaal van ACTA