Patiëntenzorg Verwijzen Onderwijs Onderzoek EN
Login als
Student Medewerker
Inschrijven t/m 17 jaar Beugel? Kom naar ACTA! Verwijsklinieken
Afspraak maken of wijzigen Inschrijven Mondzorg kwetsbare ouderen Spoed en pijnklachten
Verwijsbrieven Verwijsklinieken
Persoonlijke gegevens mailen Mondzorg kwetsbare ouderen Contact en bereikbaarheid
Bachelor Tandheelkunde Toelatingseisen Bachelor Postgraduate Master OHS
Afstudeerverklaring opvragen Master Tandheelkunde Onderwijs voor professionals Voor mondhygiënisten Voor docenten Voor studenten
Onderzoek uitgelicht Onze wetenschappers Vind een expert
Contractonderzoek/valorisatie Promoveren Wetenschappelijke publicaties Voor onderzoekers Prijzen en onderscheidingen
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Begrijpelijke taal met AI

Laatst gewijzigd op 24 april 2026
Om ingewikkelde teksten begrijpelijker te maken, kun je kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken als hulpmiddel. Hoe? Dat staat op deze pagina.

Er bestaan veel ‘AI-tools’ waarmee je teksten kunt maken of herschrijven. ChatGPT en Microsoft Bing Copilot zijn daarvan wel de meest bekende.  

Via de VU kun je gebruik maken van een beveiligde omgeving in Microsoft Bing Copilot als je inlogt met je VU Microsoft account. Je ziet aan het icoontje ‘beveiligd’ of je in de beveiligde omgeving zit van Copilot. Open daar een nieuw onderwerp en kies voor de gesprekstijl: ‘nauwkeuriger’. De andere 2 opties, zijn voor meer creatieve teksten.

Gebruik AI voor B1

  • Is het begrijpelijk?

    Wil je weten of je tekst begrijpelijk is dan kun je AI de volgende opdracht geven. Een AI-opdracht wordt ook wel ‘prompt genoemd:   

    Prompt: Hoe moeilijk is het om de volgende tekst te lezen: ‘’’[vul hier je tekst in]’’’ Geef het aan op basis van de taalniveaus A1-C2.

  • Maak het begrijpelijk

    Is de tekst volgens Copilot te moeilijk voor een gemiddelde lezer, dan kun je daarna vragen:  

    Prompt: Kun je de tekst herschrijven naar taalniveau B1?  

    Weet je al dat je tekst te moeilijk is? Dan kun je ook gelijk Copilot vragen de tekst aan te passen. Vraag dan: 

    Prompt: Kun je de volgende tekst herschrijven naar taalniveau B1? ‘’’[vul hier je tekst in]’’’

  • Controleer altijd!

    Controleer je tekst die door AI is gemaakt altijd goed. Klopt het inhoudelijk nog? Is het taalkundig ok? Volgt het de regels in deze schrijfwijzer? Zo nee, pas het aan waar dat nodig is. 

  • Vermelden

    Vanaf 2026 geldt de Europese AI-ACT. Vanaf dan moet voor gebruikers duidelijk worden dat tekst, beeld of audio is gemaakt met de hulp van AI. Zo weten gebruikers dat ze met dergelijke content te maken hebben. 

Voor

1e-jaarsstudenten Journalisten Medewerkers Studenten Verwijzers Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Samenwerking UvA/VU Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog) Voor de media

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog) Serviceportaal VU (voor externen)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2026 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA