Online schrijven
Online schrijven ABC
-
Algemeen
Op ACTA.nl schrijf je meestal voor de taak van de bezoeker. Dat wordt ook welk 'taakgerichte content' genoemd. Dan gaat het om informatie die een bezoeker van ACTA.nl nodig heeft voor het uitvoeren van een 'taak'. Zo'n taak kan bijvoorbeeld zijn: een controle-afspraak verzetten of een expert zoeken voor een interview. Doe het volgende als je taakgerichte content schrijft:
- Verwijder onnodige woorden, zinnen of afbeeldingen.
- Beschrijf wat mensen moeten doen; niet wat ze NIET moeten doen.
- Vermijd relatieve aanduidingen, zoals <aan de linkerkant ziet u>.
- Vermijd dat een FAQ nodig is. Die informatie kun je beter in de lopende tekst kwijt.
- Gebruik H2 en H3 koppen.
-
Afbeeldingen
Plaats bij afbeeldingen een alt-tekst met korte uitleg (max. 143 tekens), bijvoorbeeld: tandartsboor en als het om een persoon gaat de naam. Is de tekst alleen bedoeld als decoratie. Geef het dan de naam Decoratie.
- Gebruik voornamelijk beeld dat inhoudelijk iets toevoegt aan de taak van de bezoeker.
- Gebruik GEEN tekst in een afbeelding.
- Gebruik GEEN beeldbanners.
- Plaats bij afbeeldingen met een link, een alt-tekst met korte uitleg en de bestemming van de link.
- Beschrijf een infographic in tekst;
- Maak een alternatieve tekst voor tabellen.
-
Documenten
Ook documenten op ACTA.nl moeten voldoen aan de WCAG-richtlijnen. Controleer eerst of het nodig is om een document online te zetten. Is er geen alternatief voor het plaatsen van een document? Maak het document dan digitaal toegankelijk. Volg daarvoor de handleiding Toegankelijke documenten.
Liever geen documenten online
- Documenten moeten digitaal toegankelijk zijn. Ze omzetten kost extra tijd.
- Webpagina’s zijn beter terug te vinden via zoekmachines dan documenten.
- De opmaak van webpagina’s is overzichtelijker en beter te controleren.
- Als er iets wijzigt in een document, moet je gelijk het hele document aanpassen.
- We kunnen links in documenten niet ‘re-directen’. Zo ontstaan al snel ‘doodlopende links’.
- Een document kan een ‘eigen leven gaan leiden’ doordat het gedeeld en aangepast kan worden door anderen. Ook als het document intussen al verouderd is.
- Documenten zijn lastig up-to-date te houden, want ze zitten ‘verstopt’ achter een link en zijn daardoor lastiger terug te vinden en te controleren.
-
Snippet
Microntent of snippet is een korte tekst met een titel en soms beeld dat leidt naar een webpagina.
- Een snippet is niet langer dan 150 tekens.
- Beschrijf het belangrijkste uit de pagina waarnaar je verwijst.
- De lead van een webpagina is vaak de snippet in Google.
-
Tabellen
Gebruik tabellen alléén als er geen andere oplossing is, want ze zijn niet gebruiksvriendelijk voor de meeste screenreaders. Is het noodzakelijk, let dan op het volgende: geef tabellen de officiële kop uit het CMS-systeem en vermijd het samenvoegen van cellen.
-
Video en audio
Video’s moeten ondertitels en audioscriptie hebben. Of leg wat je in de video ziet ook uit in een tekst op de website. Verder:
- De video-ondertiteling moet een los bestand zijn.
- Plaats geen flitsende beelden in video’s.
- Maak een korte samenvatting van het video-bestand.
- Maak een korte samenvatting van het audio-bestand.
-
Weblinks
- Maak de tekst in de link betekenisvol.
- Houd de tekst in de link kort.
- Plaats de link bij voorkeur in de lopende tekst.
- Gebruik de url van de externe website als link, bijvoorbeeld: www.rijksoverheid.nl.
- Open geen nieuwe vensters of tabs vanuit een link. Uitgezonderd: links naar downloads.
- Toon het e-mailadres in de link naar een e-mail.
- Gebruik nuttig inhoudswoorden en laat zien waarnaar ze verwijzen NIET Klik hier.
- Meld de grootte en het bestandstype tussen haakjes in de link. Dus zo: pdf, 1,25 Mb.
Voorbeeld: Download de routebeschrijving (pdf, 50 kB).