Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Schrijfstijl

Laatst gewijzigd op 2 juli 2024
Onze communicatie moet passen bij onze identiteit, bij wie we echt zijn. Bij ACTA telt iedereen mee en is iedereen welkom. We zijn betrokken bij elkaar en bij de samenleving. Daarom wordt niemand uitgesloten en moeten teksten voor iedereen begrijpelijk zijn.  

We schrijven daarom persoonlijk. In plaats van ‘ACTA’ of ‘de faculteit’ gebruiken we ‘WIJ’. Dat maakt een tekst minder afstandelijk. Let op: dit geldt alleen voor ACTA in het algemeen, niet als je met WIJ bijvoorbeeld de facilitaire dienst bedoelt. In die gevallen vermeld je de organisatie-eenheid, zodat helder is over wie het gaat. Zie Begrijpelijk schrijven ABC.

  • We volgen de WCAG-richtlijnen en schrijven zo begrijpelijk mogelijk.   
  • In onze communicatie gebruiken we ‘JIJ’ en ‘JE’. Behalve in de communicatie met onze patiënten. Dan gebruiken we ‘U’.   
  • We spreken in teksten de lezer zoveel mogelijk aan met JE, JIJ of U.  
  • We gebruiken ‘warme’ woorden als: we helpen je/u graag, we staan voor je/u klaar, je/u kunt altijd bij ons terecht. 

Maak je tekst inspirerend

  • Ken je publiek

    Voordat je begint met schrijven, denk na voor wie je schrijft en wat ze nodig hebben of willen horen van je. Dus: verplaats je in de lezer. Ga niet uit van jezelf of ACTA, maar van de bezoeker die de tekst leest. Wat zijn de behoeften van de lezer? Hoe kijkt je doelgroep naar het onderwerp?  

    • NIET: ‘De bibliotheek heeft computers die de studenten kunnen gebruiken.’  
    • WEL: ‘Je kunt de computers van de bibliotheek gebruiken.’ 
  • Verhalen

    Een van de beste manieren om je lezers te inspireren is door een anekdote (kort verhaal) te vertellen en voorbeelden te gebruiken die je punt duidelijk maken. Anekdotes en voorbeelden maken je tekst levendiger en overtuigender.

  • Wat is het voordeel?

    Benadruk het voordeel voor de lezer:  

    • NIET: Om misbruik van gegevens te voorkomen, vragen we om 2-stapsverificatie.  
    • WEL: Om je gegevens beter te beschermen, vragen we om 2-stapsverificatie.
  • Vermijd reclametaal

    Vermijd promotioneel taalgebruik, zoals reclametaal (‘het beste vak’, ‘de leukste bijeenkomst’, ‘een fantastische uitkomst’). Beperk je tot de feiten. Dat komt sterker en geloofwaardiger over. Je kunt wel positieve feiten benadrukken: ‘De onderzoekers tonen voor het eerst aan dat...’.

  • Wees bondig

    Gebruik geen onnodige woorden of taal die je lezers kunnen verwarren of vervelen. Houd je zinnen kort en eenvoudig, en gebruik overgangen om je alinea’s en ideeën te verbinden.

  • Wees duidelijk

    Het is belangrijk dat je doel en/of boodschap duidelijk is. Wat wil je bereiken met je tekst? Wat wil je dat je lezers denken, voelen, of doen na het lezen van je tekst? Wat is het belangrijkste idee dat je wilt overbrengen?

  • Wees positief

    Beschrijf wat je wél wilt. NIET wat je niet wil. Buig ontkenning zoals ‘niet’ en ‘geen’ om:  

    • NIET: Geef je niet te laat op.  
    • WEL: Geef je op tijd op.  

Voor

1e-jaarsstudenten Medewerkers (inlog) Media en pers Studenten (inlog) Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog)

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2024 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA