Patiëntenzorg Onderwijs Onderzoek Over ACTA EN
Login als
Student Medewerker
Inschrijven t/m 17 jaar Beugel? Kom naar ACTA! Verwijzen
Afspraak maken of wijzigen Inschrijven Mondzorg kwetsbare ouderen Spoed en pijnklachten Verwijsklinieken
Bachelor Tandheelkunde Toelatingseisen Bachelor Master Oral Health Sciences
Master Tandheelkunde Onderwijs voor professionals Voor mondhygiënisten Voor docenten Voor studenten
Onderzoek uitgelicht Prijzen en onderscheidingen Onze wetenschappers
Contractonderzoek/valorisatie Promoveren Vind een expert Wetenschappelijke publicaties Voor onderzoekers
Samenwerking UvA&VU Werken bij ACTA Voor media en pers
ACTA-gebouw Afdelingen en secties Contact en bereikbaarheid Organogram Missie, visie en kernwaarden
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

7 stappen van een beugelbehandeling

Laatst gewijzigd op 28 januari 2025
Voor elke behandeling volgen we 7 stappen: van de 1e afspraak tot aan het vasthouden van het resultaat.

We volgen deze stappen, zodat we weten dat we de best mogelijk zorg leveren.

  • 1. Kennismaken en mogelijkheden voor behandelen

    Tijdens deze 1e afspraak maken u en de behandelaar kennis met elkaar. De behandelaar wil dan een compleet beeld krijgen van uw situatie of die van uw kind en bespreekt de mogelijkheden voor een orthodontische behandeling. U of uw kind wordt dus nog niet behandeld.  

    Uw behandelaar neemt de vragenlijst met u door die u vooraf heeft ingevuld. En bespreekt de wensen en mogelijke zorgen. De behandelaar bekijkt: of een beugelbehandeling zinvol is, wat de mogelijkheden zijn, of uw mond gezond is en wanneer de behandeling het beste kan beginnen. Ook krijgt u een schatting van de kosten. Is een behandeling zinvol en bent u het eens met de geschatte kosten? Dan volgt een uitgebreid onderzoek. Voor deze afspraak betaalt u de behandelcode F121A. Bekijk onze prijzen. 

    • Tijdsduur afspraak: 45 minuten 
    • Afspraak voor: patiënt en bij een kind of jongere ook de ouder/verzorger 
  • 2. Uitgebreid onderzoek

    Als u en de behandelaar kiezen voor een behandeling, dan is een uitgebreid onderzoek nodig. Daarom maakt de behandelaar afdrukken of een scan van het gebit, digitale röntgenfoto`s en lichtfoto’s van het gezicht en de mond. 

    Met de verzamelde informatie maakt de behandelaar een persoonlijk behandelplan welke tijdens de volgende afspraak met u wordt besproken.  

    Voor dit onderzoek betaalt u de behandelcodes F125A exclusief materiaalkosten en/of techniekkosten, F126A, F155A, F156A, F157A, F158A.  Bekijk onze prijslijst voor meer informatie over deze codes.  

    • Tijdsduur afspraak: 45-60 minuten 
    • Afspraak voor: patiënt en bij een kind of jongere ook de ouder/verzorger 

     

  • 3. Bespreken behandelplan

    Uw behandelaar neemt de tijd om al uw vragen te beantwoorden over het persoonlijke behandelplan. 

    U geeft schriftelijk akkoord voor het uitvoeren van het behandelplan. Als u het eens bent met het behandelplan, dan ontvangt u een brief die u kunt ondertekenen. Deze brief heet een ‘Informed Consent’. In het Informed Consent staan ook de kosten. Als u over het plan wilt nadenken, kunt u deze brief ook meenemen naar huis. Het is uw keuze om te starten met de behandeling. 

    Uw behandelaar informeert uw tandarts over uw keuze. En als u heeft getekend, welke beugelbehandeling u of uw kind krijgt. 

    • Tijdsduur afspraak: 45 minuten 
    • Afspraak voor: patiënt en bij een kind of jongere ook de ouder/verzorger 
  • 4. Start behandeling

    Tijdens deze afspraak plaatst de behandelaar de beugel. Ook krijgt u uitgelegd hoe u goed kunt poetsen en de beugel goed kunt dragen of onderhouden. 

     Het kan zijn dat bij de start van de behandeling  

  • 5. Regelmatige controles

    Nadat de beugel is geplaatst, heeft u of uw kind iedere 4- 6 weken een controle. Tijdens een controle wordt de beugel gecontroleerd en aangepast.   

    Was de controle langer dan 6 weken geleden en heeft u geen afspraak staan? Bel of mail dan voor een nieuwe afspraak. 

    Gaat iets kapot aan de beugel? Kijk dan bij: hulp bij problemen met beugel. 

  • 6. Einde behandeling

    Als de tanden goed staan, verwijderd de behandelaar de beugel. Om te voorkomen dat de tanden na de beugelbehandeling gaan verschuiven, wordt aan het einde van de behandeling retentieapparatuur geplaatst. Dat kan een draadje achter de ondertanden en boven voortanden (een spalkje of retentiedraadje) zijn of nachtbeugel die uitgenomen kan worden. De behandelaar legt uit hoe u deze retentiebeugel verzorgd.  

    U blijft de behandelaar nog even zien voor de controle van de retentieapparatuur en u kunt altijd bij ACTA terecht voor vragen en hulp.  

  • 7. Vasthouden van resultaat

    Het is belangrijk om de retentiebeugel te dragen/gebruiken volgens de uitleg van de behandelaar. Doet u dit niet, dan kunnen de tanden gaan verschuiven.  

    Tanden kunnen ook verschuiven door tongpersen, ademhalen door de mond en verdere groei. Kleine veranderingen na de beugelbehandeling horen er daarom bij. Dit is een onderdeel van de normale ontwikkeling. Dit kan ook gebeuren bij mensen die niet behandeld zijn. 

    Verandert er iets aan de stand van uw tanden of aan uw retentiebeugel? Neem dan direct contact op met ons op. 

Afspraken & Informatie

Vraag of opmerking over uw afspraak of behandeling?

020-598 03 80 op werkdagen van 7.30 tot 17.00 uur. Ook als het om spoed gaat.

Beveiligd contactformulier (Microsoft 365)

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
Dienst Afspraken & Informatie
Gustav Mahlerlaan 3004
1081 LA Amsterdam

Heeft u pijnklachten tussen 17.00 en 7.30 uur?

Tandarts Bemiddelingsbureau (TBB): 020-303 45 00

Bel TBB ook op onze sluitingsdagen.

Voor

1e-jaarsstudenten Medewerkers Studenten Verwijzers Zij-instromers

Direct naar

Mediatheek Schrijfwijzer Studiegids Werken bij ACTA Zenya (inlog)

Contact

Contact algemeen Contact patiënten Personenzoeker (inlog)

Service

Brandportal/Huisstijl (inlog) Servicedesk HR (inlog) Servicedesk IT Serviceportaal VU (inlog) Serviceportaal VU (voor externen)
Privacy statement Disclaimer Colofon ACTA.nl Cookie Settings

Copyright © 2025 - Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam - ACTA is een samenwerkingsverband van VU en UvA