Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Academische vorming

Onder leiding van Bastiaan Krom en Niels Naaraat houdt deelproject Academische vorming zich bezig met het aanleren, oefenen en uitdragen van wetenschappelijke, klinische en maatschappelijke vaardigheden.

Academische vaardigheden

Academische vaardigheden zijn het fundament van wetenschappelijke, klinische en maatschappelijke vaardigheden die tezamen als tandheelkundige academische vorming beschouwd worden. In de leerlijn Academische Vorming wordt het geïntegreerde- en concentrische karakter van het aanleren, oefenen en uitdragen (attitude) van wetenschappelijke, klinische en maatschappelijke vaardigheden zichtbaar. 

De leerlijn sluit aan bij de geconcretiseerde onderwijsvisie van de VU (Onderwijs op Koers: Onderwijsvisie VU geconcretiseerd, 2019) alsook de strategische agenda hoger onderwijs (De waarde(n) van weten. Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2025, juli 2015). Het verzorgt de ontwikkeling van tandheelkunde studenten tot geëngageerde, gewetensvolle academici die zich kunnen verhouden tot de wetenschap (kennis), tot de toekomstige professie (tandarts) en tot hun rol in de maatschappij (geëngageerd) met een versterkte rol voor 'Bildung'. De leerlijn combineert de nieuwe visie op Academische Vorming met de herziening van het curriculum (Tandarts van de Toekomst). Op basis van een analyse van Academische vorming in het huidige curriculum is een aanpassingsvoorstel gedaan. Nieuwe onderdelen zijn bijvoorbeeld Het leren geven en ontvangen van feedback (Blok introductie), verschillende schrijfmodules (Blok Cellen en weefsel, blok Microbiologie in de tandheelkunde en blok cariës) en werkgroepen ethiek en filosofie (Lijn PO/AcVo).