Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interprofessionele Educatie

Jan Tams is projectleider van deelproject Interprofessionele Educatie. Dit project houdt zich bezig met een didactisch concept voor (praktische) samenwerking en maakt onderscheid tussen intraprofessionele en interprofessionele samenwerking.

Wat houdt het project Interprofessionele Educatie (IPE) in?

ACTA heeft als ambitie dat de toekomstige tandartsen al tijdens hun opleiding leren om over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te kijken en leren samenwerken met andere zorgprofessionals. Deze ambitie is beschreven in de notitie De visie op de ACTA-tandarts van de toekomst en sluit aan bij de eindtermen van het Raamplan Mondzorg gericht op interprofessionele samenwerking. Het project IPE omvat drie onderwerpen:

-Het ontwikkelen van het didactisch concept voor samenwerking (Volgens het IK-WIJ-SAMEN-perspectief). -Praktische intraprofessionele samenwerking (met andere mondzorgprofessionals).
-Interprofessionele samenwerking (met overige zorgverleners of maatschappelijk werkers). 

Er is een inventarisatie uitgevoerd van IPE-gerelateerd onderwijs in het huidige curriculum. Op basis van hiervan wordt in overleg met de stakeholders het IPE-gerelateerd onderwijs waar nodig verder ontwikkeld. Dit gebeurt onder andere met betrokkenen bij de curriculumherziening bachelor, de gerodontologie en ook met de Opleiding Mondzorgkunde (Inholland). De doorontwikkeling is onder andere gericht op de inbedding van het didactisch concept in de lijn Professionele Ontwikkeling of het omzetten van pilots IPE naar regulier onderwijs zodat een grotere groep studenten kan participeren. Een belangrijk onderdeel is de verdere versterking van de samenwerking tussen ACTA en OMZ (Inholland) in het klinisch onderwijs. 

Wat willen we bereiken met het deelproject IPE?

Het doel is het opzetten van een herkenbaar en samenhangend programma IPE in de opleiding tandheelkunde waarbij studenten participeren in verschillende intra- en interprofessionele projecten.