Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Professionalisering Klinische Docenten

Susan Voogd leidt het deelproject Professionalisering klinisch docenten. Het project kijkt naar onderwijsvernieuwing in relatie tot leerinteracties en programmatisch toetsen. Ook zorgt het dat docenten een veilige leeromgeving voor studenten creëren.

Waar hebben we het over? 

Het kloppend hart van ACTA is elke dag zichtbaar als je de roltrappen volgt in het gebouw. Om je heen vind je de klinieken waar de patiënten afgestemde zorg krijgen. En waar tevens studenten de mogelijkheden krijgen om vanuit situaties uit de kliniek ervaringen op te doen. Hier vindt het allerbelangrijkste leren plaats waar studenten zich jarenlang op voorbereiden. Het is de plek waar elke aankomend student naartoe leeft en waar elke patiënt zorg krijgt. Wat in de klinieken van ACTA gebeurt is bijzonder en moeten we met elkaar koesteren. We mogen in heel ACTA trots zijn op de klinische docenten en gedifferentieerde tandartsen die het praktijkleren aan de stoelen van de patiënten begeleiden. Ze voelen dag in, dag uit de druk om goede zorg te bieden aan elke patiënt. Daar gaat de prioriteit naar uit. En binnen deze klinieken creëren de docenten tevens een veilige leeromgeving voor de studenten om hen telkens weer ervaringen op te laten doen vanuit het uitvoeren van tal van beroepstaken. Dat is de setting waar dit deelproject zich op richt.

Waarom dit deelproject?

Om studenten te faciliteren hun eigen leerpad vorm te geven en het eigen leren beter zichtbaar en navolgbaar te maken, zijn sinds studiejaar 2020-2021 EPA formulieren ingevoerd en wordt er gewerkt met het concept van programmatisch toetsen via een digitaal portfolio. Een dergelijke vernieuwing heeft invloed op de werkwijze van de coördinatoren, de klinisch docenten en de studenten. Deze veranderingen zijn niet de eerste maandag in september om 9.00 uur doorgevoerd. Je kunt vanaf een dergelijk moment bepaalde tools gaan gebruiken, maar de wijze waarop je met elkaar de tools gebruikt en de leerinteracties met elkaar aangaat bepaalt uiteindelijk het succes. Onderwijsvernieuwingen zijn altijd complex en hebben tijd en groei nodig om tot het beoogd eindresultaat te komen. Het is een langzaam proces waar je met elkaar de groei, het tempo en de weg bepaalt.

Vanuit dit deelproject kijken we continue naar de status van de leerinteracties die zichtbaar zijn in het praktijkleren en vragen we ons af of dat ook het doel was bij het invoeren van het concept van programmatisch toetsen. Op het moment dat alle stakeholders daar een volmondig JA op geven hebben we ons doel bereikt.